Vzděláním k zodpovědné psychedelické péči

Zkušenosti s látkami jako LSD, lysohlávky, ayahuasca, MDMA nebo ketamin má v Česku každý desátý člověk. Psychedelika zažívají renesanci, a proto je nezbytné, aby odborníci i veřejnost měli k dispozici kvalitní informace. Vzdělávání je klíčem k tomu, aby psychedelická zkušenost byla pozitivní a léčivá, nikoli zraňující či traumatizující.

Legální možnosti užití psychedelik v rámci terapie a výzkumu se u nás postupně rozvíjejí, stejně jako nabídka rozmanitých technik k navození rozšířených stavů vědomí bez užití psychedelik. Psychedelická terapie představuje velmi slibný směr v rámci péče o duševní zdraví. Psychedelika mají nesporné potenciální přínosy, avšak nesou s sebou i určitá rizika, která se ve významné míře liší od rizik u jiných psychoaktivních látek. Jaké bude mít zkušenost následky, závisí do velké míry na informovanosti a poskytnuté péči. Potřeba kvalifikovaných odborníků tak stoupá. Přesto měli dosud pomáhající odborníci jen velmi omezené možnosti, jak se naučit s psychedelickou zkušeností pracovat a efektivně v této oblasti pomáhat. To se však mění.

Podle Národního psychedelického výzkumu (NPV) až sedmdesát devět procent pracovníků pomáhajících služeb uvedlo, že by ocenili školení zaměřená na téma psychedelických látek. „Myslím, že by bylo dobré, kdyby lidé obecně měli možnost se poradit s odborníky, kteří mají vlastní zkušenost, o tom, jaká rizika jsou při užívání psychedelik a jak taková rizika snížit,“ zmiňuje svůj názor jeden z respondentů.

Mnoho pracovníků v pomáhajících službách však často nemá dostatečnou odbornou podporu při práci s klienty, kteří mají psychedelickou zkušenost nebo se třeba teprve chystají ji podstoupit. V České republice bylo dosud možné setkat se spíše s ojedinělými semináři, přednáškami či diskusemi nebo výcviky různé kvality zaměřenými zejména na jiné techniky navozování psychedelických účinků, jako je maitri nebo holotropní dýchání. V doporučeních pro politiku a systém služeb v oblasti psychoaktivních látek v závěru výzkumné zprávy NPV, realizovaného v Národním ústavu duševního zdraví a podpořeného Technologickou agenturou České republiky, proto zaznělo, že rozvoj a nabídka specializovaného akreditované vzdělávání je zásadní pro rozvoj a zkvalitňování služeb pro lidi užívající psychedelika nebo s úmyslem je užít. Na tuto potřebu zareagovala Beyond Psychedelics, dnes vůdčí organizace na poli vzdělávání v tomto tématu. Založila institut zabývající se psychedelickými stavy vědomí – Psychedelickou akademii. Odstartovala tím možnosti rozšiřování kvalifikace a kompetencí, které se dozajista časem objeví i v nabídce dalších organizací.

Potřeba profesionálů stoupá

Některé možnosti užití psychedelik v rámci terapie jsou legálně dostupné již dnes, například off-label podání ketaminu nebo léčebné konopí. Přestože jde o metody legální, ani poskytovatelé péče se v tomto typu práce mnohdy nevzdělávají, nebo jen velmi omezeně či nesystematicky, což může vést k výkyvům kvality poskytované péče nebo ke skutečnosti, že řada odborníků tyto metody raději nevyužívá. Legální podávání dalších psychedelických látek lze očekávat možná již v blízké budoucnosti, přičemž bude o to důležitější mít dostatek odborníků, kteří jsou na poskytování tohoto nového typu péče dobře připraveni.

V rámci studia humanitních oborů se dnes o psychedelikách dozvídáme spíše zřídka. Přitom je to jeden z velmi slibných směrů v péči o duševní zdraví.“

Kromě prostředí, v nichž lze získat legálně aplikovanou látku, existuje řada situací, kde je možné se setkat s lidmi pod vlivem látek s psychedelickým účinkem nebo s proběhlou zkušeností, a to i přesto, že jde o látky legislativou přísně regulované – například v poradenství a psychoterapii, v krizové intervenci, psychiatrických léčebnách, záchytných a záchranných službách, adiktologických službách, při práci na festivalech, ale i ve školství, v oblasti práva, v náboženských institucích a mnoha dalších.

Kromě toho již existují, postupně se rozvíjejí a vznikají další nové služby v oblasti psychedelické péče postavené na principech harm reduction a ochrany a podpory veřejného zdraví včetně psychedelické integrace a poradenství či psychedelické harm reduction na hudebních akcích, které dnes nabízí projekt Psycare v rámci České psychedelické společnosti.

Co nás ve škole neučí

I v rámci studia humanitních oborů se dnes o psychedelikách dozvídáme spíše zřídka, případně jen velmi okrajově. Přitom se jedná o jeden z velmi slibných směrů vývoje péče o duševní zdraví. Podobně je tomu v případě rozšířených stavů vědomí, jiných nelátkových technik či spirituality – s výjimkou studia religionistiky či teologie. Univerzitní studijní obory nebo terapeutické výcviky určené pro vzdělávání pomáhajících profesionálů budují základ pro práci s klienty či pacienty s různými důrazy či prioritami.

U odborníků, kteří se chtějí věnovat fenoménu psychedelické zkušenosti, lze považovat za žádoucí až nezbytné, aby si v této oblasti doplnili znalosti a rozšířili kompetence. Doporučováno je osvojit si znalosti v doménách, jimž se jejich dosavadní vzdělávání nevěnovalo a které souvisí s užíváním psychedelik. Pro sociální pracovníky nebo pracovnice se tak jeví jako vhodné znát alespoň základy neurověd, spolu se zdravotníky pak mít vhled do mechanismu traumatu nebo jiných psychologických fenoménů.

Žádoucí kompetence a vzdělání by se také měly lišit podle rámce poskytované péče – zda se jedná o krizovou, podpůrnou, či terapeutickou péči. Vhodné školení se pak také může lišit podle důrazu, který je věnován jednotlivým fázím účinku látky – zda se pomáhající pracovník s cílovou skupinou nejčastěji setkává v akutní fázi účinku, před samotnou zkušeností v rámci prevence rizik, poradenství či přípravy, anebo v rámci následné péče, tedy integrace zkušenosti.

Od výcviků po vlastní zkušenost

V Národním ústavu duševního zdraví jsme s autorským kolektivem v rámci tvorby metodiky práce s psychedelickou zkušeností, kterou podpořil grant Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky (nyní Rada vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí), vytvořili i návrh toho, jaké komponenty by měl takový výcvikový program věnující se práci s psychedelickou zkušeností v rámci podpůrné, krizové a poradenské práce obsahovat. Zařazena by měla být teorie, praktický nácvik dovedností, sebezkušenost (například uvědomění, dýchací techniky), prezentace a diskuse kazuistik a modelových situací, a ideálně i komentovaná videa se záznamy psychedelické péče. Zájemci by měli získat povědomí o psychedelikách a o mechanismu jejich účinku, o rizicích a terapeutickém využití, způsobech užívání v různých kontextech od historie po současné trendy, a základní principy poskytování péče a prevence rizik před užitím, během akutní fáze a při následné integraci.

Zajímavostí je, že podle průzkumu mezi lidmi s minimálně jednou psychedelickou zkušeností v rámci Národního psychedelického výzkumu, kterého se zúčastnilo přes 1400 respondentů, bylo považováno u pomáhajících osob za nejdůležitější mít za sebou vlastní psychedelickou zkušenost, zkušenost s provázením psychedelickou zkušeností a specializovaný kurz, a to i před formálním odborným vzděláním, jako je psychoterapeutický výcvik.

Vlastní zkušenost může být pro některé překvapivá, nicméně nejde o žádnou novinku. Již v šedesátých letech v Československu byla vlastní zkušenost s psychedeliky považována za velmi důležitou – pro práci psychedelického terapeuta bylo mimo jiné podmínkou absolvovat pět vlastních supervidovaných sezení s LSD a dále třicet zkušeností jako terapeut pod supervizí. Význam vlastní zkušenosti je zdůrazňován také v zahraničním kontextu i dnes. Například podle studie publikované v roce 2021 Williamem Brennanem a dalšími může být absence zkušenosti s rozšířenými stavy vědomí v roli terapeuta pro klienta dokonce poškozující. Názory se však různí.

Protože však získat legální zkušenost s psychedeliky může být dnes problematické, řada vzdělávacích programů zařazuje do svého kurikula, podmínek či doporučeních absolvování zkušenosti i skrze jiné přístupy indukce rozšířených stavů vědomí a rozšiřování kompetencí, často například holotropní nebo maitri dýchání.

Rozvoj psychedelického vzdělávání v České republice

Česká organizace Beyond Psychedelics a její partnerské subjekty zajišťující nabídku a realizaci vzdělávacích aktivit (dále jen Beyond), působící i na mezinárodním poli, je aktivní od roku 2016. Intenzivně se zaměřuje na vytváření platformy pro diskusi a inovace v oblasti psychedelik na tuzemské i mezinárodní úrovni. Svou činností spojuje lidi z výzkumu a praxe a organizuje různé akce, od českých i mezinárodních konferencí přes přednášky a semináře až po workshopy. Díky těmto aktivitám propojuje vědce, praktiky a širokou veřejnost se svým hlavním cílem, podpořit smysluplnou změnu v přístupu k rozšířeným a psychedelickým stavům vědomí. Záměrem iniciativy je skrze hlubší pochopení a respekt k těmto stavům přispět ke zvýšení kvality života širokého spektra populace v současné společnosti. Nabídka vzdělávání z Beyond neustále roste a reflektuje současné trendy ve spojení s tradičním poznáním i výzkumné poznatky s bohatou praxí. Beyond integruje v tomto procesu vývoje vzdělávacích programů osvědčené i inovativní modely práce s psychedelickou zkušeností a se změněnými stavy vědomí, přičemž se opírá o širokou základnu odborníků z různých disciplín.

V současnosti rozšířila Beyond akademie nabídku o rozsáhlejší prakticky zaměřený kurz Práce s psychedelickou zkušeností, který byl čerstvě akreditovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí a poprvé proběhne letos na podzim. Jde o kurz navazující, podmínkou účasti je teoretická orientace v oblasti psychedelik, kterou kromě Psychedelického minima nabízí i kurz Psychedelika a duševní zdraví

Jedním z prvních kurzů, které začala organizace nabízet, je intenzivní dvoudenní Kurz první psychedelické pomoci, který je akreditován Ministerstvem práce a sociálních věcí. Obsahem je vhodný nejen pro pracovníky z pomáhajících profesí, ale i pro širokou veřejnost se zájmem o získání základních kompetencí pro bezpečnější přístup k těmto zkušenostem. Cílem tohoto kurzu, kterým již prošlo více než sto zájemců, je účastníky seznámit s tím, jak pomoci lidem s náročnými psychedelickými zážitky, někdy označovanými jako bad trip. Kromě teoretického rámce je nabízen i praktický nácvik dovedností. Diskuse s lidmi z praxe a rozbor konkrétních kazuistik představují významnou součást tohoto vzdělávání. Na tento program navázal i další akreditovaný Kurz konopné asistence – který zahrnuje i specifika užívání legálního léčebného konopí. Tato rostlina může též vyvolat prožitky s psychedelickými účinky, ačkoliv se o tom dnes jen málo mluví a v oblasti péče o pacienty i rekreační uživatele se tak tato oblast psychosociální péče mnohdy opomíjí.

Dalším vzdělávacím nástrojem Beyond akademie je program Psychedelické minimum. Tento sedmdesátihodinový program rozložený do pěti měsíců představuje program univerzitního typu. Je navržen tak, aby účastníkům poskytl komplexní teoretickou orientaci v oblasti psychedelik a rozšířených stavů vědomí. Zkoumají se zde účinky psychedelik, jejich přínosy a rizika, historie a různé kontexty od užívání v tradiční a alternativní medicíně přes psychoterapii až po rekreační, seberozvojový či náboženský kontext. Na prvním běhu kurzu měli účastníci možnost zažít přednášky několika celosvětově známých zahraničních osobností v oblasti psychedelik, jako jsou Rick Doblin, Veronika Gold, Paul Grof nebo Michael Winkelman. Neméně hodnotná je i účast tuzemských profesionálů, mezi něž patří terapeut a odborník na psychospirituální krizi Michael Vančura, zkušená terapeutka provázející lidi ayahauscovou zkušeností, doktorka Veronika Kavenská, odbornice na mikrodávkování Luisa Procházková nebo hudebník a multiinstrumentalista Maok. 

Za tímto účelem nově vzniklý Beyond Institut se pak zaměřuje na vzdělávací programy pro pomáhající profesionály. Prvotinou je Výcvik v psychedelické terapii a integraci – základní, na který je v plánu navázat řadou specializovaných seminářů podle zájmu samotných účastník. Výcvikový program je akreditovaný odbornou Asociací klinických psychologů.

Beyond Psychedelics již léta pořádá také zahraniční i domácí odborné konference či specializované semináře. Kromě existujících kurzů se v současnosti aktivně připravuje více prakticky a sebezkušenostně orientovaný vzdělávací program Základy psychedelické péče, který se zaměří na rozšiřování kompetencí v podpůrné, poradenské a krizové práci. A jak zdůrazňuje Helena Bláhová, vedoucí sekce vzdělávání Beyond Psychedelics, toto úsilí bude pokračovat, protože cesta vzdělávání a objevování v oblasti psychedelik je nekonečná.

Nikdy nekončící cesta

Vzdělávání odborníků i osob plánujících užití psychedelik je klíčem k tomu, aby psychedelická zkušenost byla pozitivní a léčivá, a ne zraňující či traumatizující. V dnešní době, kdy psychedelika zažívají renesanci a stávají se středem zájmu mnoha lidí, je nezbytné, aby odborníci i veřejnost měli k dispozici kvalitní a fundované informace a prostor k rozšiřování svých kompetencí, aby mohli bezpečně a efektivně využívat potenciál těchto látek a co nejvíce redukovat rizika.

Organizace Beyond Psychedelics a její projekt Psychedelická akademie představují platformu, která reaguje na tuto potřebu a poskytuje vzdělávání a podporu jak odborníkům v pomáhajících službách, tak široké veřejnosti. Tyto aktivity, od konferencí po vzdělávací kurzy a semináře, mají za cíl překlenout propast mezi tradičními a moderními přístupy k psychedelikům a zároveň podporovat bezpečné a informované využití těchto látek.

Představují rovněž světlo na konci tunelu pro ty, kteří hledají komplexní a informovaný přístup k psychedelikům. V kontextu rostoucího zájmu o tyto látky a o jejich terapeutický, seberozvojový či spirituální potenciál považujeme za klíčové šíření osvěty a zjednodušení přístupu k informacím a nástrojům pro všechny, kteří je mohou v duchu minimalizace škod a maximalizace přínosů využít pro sebe či pro ostatní.

 

Původně publikováno v Psychologie Dnes. Aktualizováno na současnou situaci.

 

Rita Kočárová

je psycholožka, psychoterapeutka, výzkumnice, lektorka a inovátorka v oblasti psychedelické péče, vzdělávání a výzkumu. Zakladatelka Beyond Psychedelics a CEO BEYOND Production. Psychedeliky se odborně zabývá přes deset let.

Katarína Klobušníková

je psycholožka. Aktuálně působí v Beyond Psychedelics, kde se věnuje především Skupinám psychedelické integrace a vzdělávání.

 

Tereza Sladká

je psycholožka, pracuje v Beyond Psychedelics v sekci vzdělávání. Má ráda jógu.

 

Zdroje:
Kočárová, R., Bláhová, B., Kňažek, F., Plevková, P., Postránecká, Z., Horák, M., Klobušníková, K., Chomynová, P., Dleštíková, T., Procházková, L., Civišová, D., Orlíková, B., & Böhmová, K. Psychedelika v České republice: Přehled situace, zkušenosti a názory uživatelů a poskytovatelů péče. 2022. Souhrnná výzkumná zpráva z projektu Aplikace výzkumných metod při tvorbě návrhu systému služeb pro uživatele psychedelických látek podpořeného TAČR (TJ02000156)

Beyond Psychedelics

https://www.takiwasi.com